Isnin, 12 Julai 2010

'27 hari kena gari, mata ditutup'


KUALA LUMPUR: "Sangat menyeksakan. Mata saya ditutup dengan kain hitam manakala tangan bergari, dan terpaksa makan dalam keadaan bergari sepanjang berada dalam penjara Mesir," luah pelajar Malaysia, Muhammad Zulkifly Mohd Zakaria, 44, yang ditahan selama 27 hari dan selamat tiba di tanah air Jumaat lalu.
Menceritakan pengalaman sepanjang berada dalam tahanan, Muhammad Zulkifli berkata, garinya hanya dibuka untuk mengerjakan solat lima waktu dan beliau yang ditempatkan bersama tahanan lain tidak dibenarkan bercakap sesama mereka.
“Sepanjang berada dalam tahanan, saya hanya dipanggil untuk soal siasat berhubung tujuan sebenar ke negara itu dan pembabitan parti di Malaysia, selebihnya kehidupan seharian saya adalah makan dan tidur.

“Khamis lalu, seorang anggota penjara memaklumkan mereka akan menguruskan untuk menghantar saya pulang ke tanah air, namun saya tidak dibenarkan menemui dan memaklumkan perkara itu kepada pihak Kedutaan Malaysia tanpa diberi sebarang alasan,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Akhbar sebelum ini melaporkan Muhamad Zulkifli yang baru menamatkan peperiksaan peringkat Sarjana ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, Mesir pada 13 Jun lalu, ketika melalui pemeriksaan imigresen untuk menaiki penerbangan pulang ke Malaysia.

Pihak berkuasa Mesir melalui satu kenyataan yang dikeluarkan menjelaskan pelajar berkenaan ditahan mengikut Undang-Undang Darurat negara yang membolehkan individu ditahan tanpa pendakwaan bagi tujuan siasatan berhubung kegiatan pengganas atau pengedaran dadah.
Muhammad Zulkifli berkata, beliau bersyukur, deritanya selama 27 hari sepanjang dalam tahanan berakhir dan dapat kembali ke pangkuan keluarga bersama anak isteri.

“Niat ikhlas disusuli doa setiap hari akhirnya termakbul. Tujuan saya ke sana hanya untuk belajar dan alhamdulillah pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Syariah akhirnya selesai. Tidak terdetik di hati untuk melakukan perkara menyalahi undang-undang.

“Saya berterima kasih kepada semua pihak, termasuk Wisma Putra dan media yang banyak membantu membebaskan saya pulang ke tanah air, tanpa usaha mereka, mungkin sehingga kini saya masih dalam tahanan,” katanya.

Muhammad Zulkifli yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira jam 4 petang, Jumaat lalu disambut ahli keluarga sebelum pulang ke kampungnya di Manjung, Perak.

-BH Online-

1 ulasan:

Unknown berkata...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK