Sabtu, 22 Ogos 2009

Pemuda & Nisa' 'gempur' pasar Ramadan Seri Manjung










1. Hari pertama Ramadan 1430H,ekoran menularnya waba H1N1,maka Dppkl dengan kerjasama Nisa' Lumut telah mengambil inisiatif mengedarkan risalah kesedaran bahaya H1N1 dan bagaimana cara-cara untuk mengelakkan dari terkena waba tersebut.Turut diedar risalah Taqwim berbuka puasa yang disediakan Lajnah ICT Dppkl.

2. Tempat yang dipilih untuk xpdc ini ialah Pasar Ramadan Seri Manjung (belakang At Taalim lama).Memandangkan tempat ini sentiasa setiap kali bulan Ramadan dikunjungi oleh ramai penduduk sekitar Seri Manjung,lebih-lebih lagi pada hari pertama.

3. Rata-rata para pengunjung pasar Ramadan memberi respon yang baik apabila dihulurkan kepada mereka risalah yang menerangkan bahaya H1N1.Topeng 'mask' juga turut diedarkan secara percuma.Ramai yang berebut-berebut untuk mendapatkan topeng tersebut.

4. Program ini sebenarnya sebagai memenuhi tanggung jawab sosial Pas secara khususnya kepada masyarakat di Seri Manjung.Kehadiran kami sememangnya disenangi oleh para pengunjung dan juga para peniaga.

5. Ketika sedang mengedar risalah,rombongan kami terserempak dengan Dr. Zambry (MB Haram) besama kuncu-kuncunya yang juga berkebetulan turut berada di pasar Ramadan tersebut.Mungkin kunjungan rasmi untuk bermesra dengan pengunjung dan peniaga.Maklumlah prk negeri kan dah dekat.Tetapi tiada siapa pun dikalangan kami yang menyapa Dr. Zambry.Biarlah dia dengan urusnnya,kami dengan urusan kami.

6. Program sebegini banyak manfaatnya.Sebanyak 500 risalah dan 300 topeng 'mask' telah berjaya diedarkan.Moga-moga ianya dapat memberi kesedaran betapa pentingnya kita menjaga kesihatan diri daripada terkena waba' ini yang sekarang ini telah memangsakan seramai 68 orang.Moga usaha yang kerdil ini ditulis di sisi Allah sebagai amalan kebaikan yang sudah tentunya akan dibalas dengan kebaikkan lebih-lebih lagi apabila dibulan Ramadan.Amin.

7. Terima kasih buat semua yang menjayakan program pada petang semalam.Insyaalah,jika diberi kekuatan dan rezeki,kita akan turun lagi selepas ini.Mungkin Nisa' pula yang mengemudi dan Dppkl membantu.


-Nur12-

Tiada ulasan: