Sabtu, 11 April 2009

Bukit Gantang persetan "Mohon Restu Rakyat",pengundi tahu siapa penderhaka Raja sebenarnya-wajib baca.


*KOMENTAR ini ditulis oleh ABDUL RAHMAN HASHIM, Exco Umno Bahagian Setiawangsa untuk renungan dan tatapan pengunjung blog ini :


BARISAN Nasional akhirnya tumpas di dua kawasan pilihan raya kecil N.25 Bukit Selambau dan P.059 Bukit Gantang. Kejayaan BN di N.29 Batang Ai, Sarawak sekadar mampu dibanggai oleh Ketua Menterinya, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud serta kuncu-kucu komponennya di negeri yang TIDAK MERESTUI Umno bertapak di Bumi Kenyalang itu.

Afendi Jeman, sahabat saya yang mengapalai Jawatankuasa Penaja Umno Negeri Sarawak mungkin lebih berbangga dengan kejayaan ini sekiranya 'Taib Mahmud' merelakan Umno bertapak di negeri ini sepertimana yang telah dirintis oleh Sabah.

Sementara itu, Barisan Nasional yang diterajui Umno di bumi semenanjung terpaksa menerima hakikat betapa rakyat TIDAK MERESTUI untuk menghadiahkan kemenangan Bukit Gantang dan Bukit Selambau kepada Perdana Menteri yang baru, Dato' Sri Najib Tun Razak.

Keengganan majoriti rakyat di Parlimen Bukit Gantang, Perak dan DUN Bukit Selambau, Kedah untuk merestui rayuan Barisan Nasional yang 'MOHON RESTU RAKYAT' supaya memilih parti itu telah memberikan satu isyarat jelas betapa warga akar umbi telah menolak permohonan itu.

Walaupun Najib dan Muhyidin berkata bahawa keputusan dalam PRK kali ini bukanlah satu referendum rakyat menolak Barisan Nasional secara keseluruhannya, namun pucuk pimpinan baru Barisan Nasional ini hendaklah sentiasa bermuhasabah memikirkan dengan setulus hati bagaimana hendak memulihkan semula keyakinan rakyat terhadap Umno dan BN.

Saya melihat secara insaf betapa rakyat semakin jelik dan mual dengan taktik serangan yang ditubikan oleh Umno/BN kepada pihak lawan yang begitu dangkal dan sering tersasar ke gawang sendiri.

Sebagai contohnya, kenapa terlalu ghairah sangat menggunakan isu derhaka kepada Raja sedangkan pihak lawan lebih arif malah rakyat marhain juga tahu bahawa UMNOlah yang telah menjuarai menghina Raja-Raja Melayu dengan segala pendedahan tingkah laku Raja/Sultan sehingga mendorong satu akta digubal untuk menghakiskan kekebalan Institusi Raja-Raja Melayu.

Sebab itu apabila Umno mengheret Dr. Mahathir ke pentas Bukit Gantang dan Bukit Selambau sehari sebelum tarikh pembuangan undi (6 April) dengan menuding jari kepada Nizar Jamaludin yang disifatkan sebagai 'Calon Penderhaka Raja', akhirnya senjata itu telah menikam ke dada Umno sendiri.

Rakyat sebagai 'Raja Demokrasi' telah membuat keputusan bahawa Nizar telah direstui sebagai bukan penderhaka, sebaliknya label penderhakaan itu dilihat hanya gimik politik yang dipenglipur larakan oleh Umno untuk memikat hati rakyat supaya melupakan saja apa yang pernah Umno lakukan terhadap Institusi Raja-Raja Melayu sehingga ada Raja Melayu yang telah diheret dengan kes mahkamah.

Sememangnya tidak dinafikan ada kebaikannya kepada rakyat apabila mengurangkan kekebalan Raja-Raja Melayu ini, tetapi amat buruk sifatnya jika memperdayakan Sultan yang tidak kebal lagi itu sehingga meruntuhkan sebuah kerajaan yang telah dipilih oleh rakyat di Negeri perak.

Apabila keputusan Sultan Perak telah dipertikaikan di Mahkamah kerana Nizar enggan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Perak, ini juga bermakna betapa Umno tidak cermat mentafsirkan undang-undang sehingga memperdayakan Sultan kononnya kedudukan seri 28-28 dengan Pakatan Rakyat telah memungkinkan BN merampas kuasa untuk membentuk kerajaan baru, setelah tiga ADUN yang tidak berparti itu diminta mengangguk supaya menyokong BN.

Kewajaran Menteri Besar ketika itu menasihati Sultan agar membubarkan DUN telah ditolak oleh Baginda sebaliknya titah perintah Sultan agar Nizar melepaskan jawatannya telah dijadikan isu kononnya Nizar telah derhaka kepada Sultan. Nizar belum lagi meletakkan jawatannya malah Nizar belum lagi diberikan undi tidak percaya oleh anggota Dewan, maka Nizar dari segi persepsi undang-undang tubuh negeri Perak masih sah seabagai Menteri Besar Perak.

Tun Dr. Mahathir sebelum merujuk semula ke dalam Umno dan Tengku Razaleigh Hamzah juga beranggapan sedemikian yang menyifatkan tindakan Najib itu sebagai TIDAK BETUL. Apakah Tun Dr. Mahathir ingin menarik semula dakwaannya itu setelah masuk semula ke dalam Umno dan kini menyerang pula Nizar sebagai penderhaka Sultan?


1 ulasan:

Karisma59 berkata...

TDM adalah pemimpin UMNO/BN yang paling 'lidah bercabang'...Inilah satu rekod terbaik beliau yang bekal dicabar dan disandang oleh PM hari ini. Tiada pemimpin UMNO/BN lain yang lebih handal dalam hal ini. Mungkin selepas Najib, orang seperti Hisammudin/Mukriz pula akan mewarisi watak TDM itu.

Bagi ahli politik seperti TDM, dalam politik, hal dosa, haram dan pahla jangan diambil kira..yang lebih penting matlamat politik dan kepentingan peribadi beliau tercapai.