Jumaat, 3 April 2009

Respon arahan JAIP: Kami akan terus guna masjid dan surau

Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) kelmarin mengingatkan ahli-ahli politik tidak menggunakan masjid dan surau untuk memberi ceramah politik.Dalam kenyataan itu mengatakan ini amat bertentangan dengan status dan kedudukan masjid dan surau yang mulia sebagai rumah Allah.
Amalan ini boleh menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan orang-orang Islam sendiri, katanya dalam satu kenyataan dengan menggunakan nama Pengarahnya sendiri.Namun saya berkeyakinan arahan ini adalah arahan dari UMNO bukan dari Pengarah Jaip sebagaimana yang didakwa.
Demikian lah episod-episod yang menampakkan demokrasi semakin sempit dan semakin terhakis dengan beberapa tindakan seperti di atas dalam PRK Bukit Gantang.BN dan UMNO sangat takut untuk menghadapi Pakatan Rakyat. Walaupun mereka mempunyai pelbagai saluran untuk menyampaikan malkumat melalui media cetak dan elektronik milik rakyat yang disalahgunakan namun mereka masih takut dengan gelombang maklumat yang disampaikan oleh Parti PAS dan komponen PR yang lain walau pun ianya bersifat agak tradisional seperti ceramah dan khutbah.
Sebab itulah kebimbangan ini cuba dihalang dengan arahan dari JAIP, namun saya berkeyakinan ia tidak akan memeri apa-aoa kesan dan ianya akan tetap diteruskan.Kenapakah cuba menghalang, bukankah UMNO juga kononnya memperjuangkan Islam dan pemimpinnya pernah mendakwa adalah parti Islam yang ke dua terbesar di dunia, gunalah mesjid dan surau seperti yang PAS gunakan.
Itupun apa yang berlaku dimesjid Simpang pada malam selepas penamaan calon membuktikan UMNO juga guna mesjid.Islam tidak dapat dipisahkan dengan mesjid sebagaimana Islam juga tidak berpisah dengan politik. kerana itu arahan itu adalah arahan "bodoh" yang tidak akan kami patuhi.

Tiada ulasan: