Sabtu, 16 Mei 2009

MB: LANTIK DAN PECAT,NAJIB TAK FAHAM ATAU BUAT-BUAT TAK FAHAM?


Prof. Dr. Hamirdin b. Ithnin

Assalamualaikum,
Adalah amat memalukan sekiranya mereka yang memegang jawatan awam profil tinggi tidak memahami perjalanan undang undangserta perlembagaan negara. Sekiranya anda dan saya yang bukan dalam bidang ini tidak begitu memahaminya, ia boleh dimaafkan. Tetapi sekiranya perdana menteri tidak memahaminya, itu adalah sesuatu yang amat memalukan.

Perdana menteri mengatakan bahawa sultan yang melantik Nizar, dan sultan yang sama juga melantik Zambry, kenapa rakyat tidak boleh terima perlantikan Zambry? Inilah yang dimenterakan oleh UMNO dan umnoriyyun untuk mentashihkan onar mereka. Juga untuk mengelirukan rakyat. Atau mungkin juga mereka sendiri yang keliru, atau mereka sememangnya benak.

Dalam perjalanan kemelut politik di Perak ini, banyak pihak yang menyokong UMNO/BN membuat kesilapan, samada tidak disengaja, atau disengaja atau sebab bebal. Sebab itulah banyak penghakiman tidak menyediakan hujah bertulis kenapa keputusan penghakiman itu dibuat sedemikian rupa.

Dalam kes perlantikan MB Perak Nizar, prosesnya jelas, dan ia telah dilakukan mengikut peruntukan perlembagaan. Tetapi dalam kes pemecatan MB Perak Nizar, ia tidak dibuat mengikut apa yang diperuntukkan oleh perlembagaan. Ini telah ditashihkan oleh mahkamah tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai menteri besar Perak yang sah.

Jadi melantik MB punyai tatacara tersendiri. Menurunkan MB juga mempunyai tatacara tersendiri yang berbeza dengan tatacara melantik. Ini yang UMNO tidak paham. Ini yang umnoriyyun tidak paham. Dan semua yang berkomplot dengan mereka tidak paham.

Kalau semudah itu pun tak paham, itu apa tandanya?



Komen Nur12: Tanda bengong.Maaf,Prof. bagi bola tanggung,saya 'smash' le.Atau jika tuan-tuan ada jawapan lain,silakan.Masih terbuka untuk dijawab.

Tiada ulasan: